22.05.12 - Mina favoriter....

Härlig att träna nu!!

Precis som att allt levande vaknar till nytt liv under våren. Så känns det att även jag som idrottare också gör det. Solen, värmen, alla vackra färger, allt fint att se på…. Ja , det är en helt fantastisk tid att träna på.

Här har ni några exempel på trevliga pass som jag kört i den sista tiden:

Långtur på rullskidor. Hade vanliga standardrullskidor Swenor klassiskt. Åkte hemifrån Lanesund och in till Uddevalla för att möte upp min ”drickalangare” Janne som blivit nytänd på träning efter fina lopp i vintras. Roligt att ha med sig Janne som är stark och ivrig! Harald var också med på turen, så vi var tre som stakade iväg. Vi åkte upp de fina långa backarna mot Fridhem och sedan vidare på gamla ”Dalslandsvägen”. Tillslut skulle Janne vända för att åka hem och vi tänkte att då åker vi vidare för att komma till Lanesund via Saltkällan. Han trodde det var ca milen dit. Åkte vidare en bra stund och till slut kom en skylt där det stod 11 km till Saltkällan. Oj då, blir en långtur det här. Men vägarna var mkt fina med lite biltrafik och härlig terräng så det gjorde inte mycket. Väl framme i Saltkällan fick vi fylla på vatten hos några trevliga människor. Nu skulle vi vidare till Skredsvik och Rotviksbro innan vi till slut kunde konstatera att turen landade på 4:20 tim. Blev en del kladdkaka på kvällen för att kompensera allt som förbränts ;-).

Stakintervaller på Vindön. Här är en av mina favoriter. Det är en fin slingrande uppförbacke med perfekt asfalt som går ifrån Vindön upp på Orust. Backen är ungefär 1,6 km lång och tar ganska exakt 5 minuter. Här är det bara stakning som gäller och vilan är att rulla tillbaka. Denna gång var vi fyra som körde ihop: jag, Janne, Harald och Yngve. Det är alltid trevligt att vara flera! Körde totalt 4 intervaller och här stakar jag så att det är bara ca 5 slag kvar till maxpulsen. Längre fram på sommaren kan det bli 5 intervaller här.

Löpintervaller 10x300 meter. Kanske inte favoriten för mina ömma vader idag, men otroligt bra träning för flåset och för att bli lite snabb i benen. Den här gången var jag inte på en friidrottsbanan utan 300 meter stegades upp på en fin grusväg. Körde med Harald och vi drog varannan gång. Vilan var ca 35 sek. Kom upp i maxpulsen på den sista intervallen! Härligt och effektivt pass.

Styrkepass i hemmagymmet / ute. Har allt som behövs hemma för att träna styrka. Sportsmaster har fina produkter, kolla in http://www.sportsmaster.no/. Den här gången kördes också en hel del övningar ute på altanen. Härligt att träna styrka ute också när solen äntligen skiner! Jag körde igenom hela kroppen. De flesta övningar kör jag som maxstyrka. Det vill säga 3 serier med ca 6 repetitioner.

MTB-tur ala Bohuslän. Lyssna bara på orden, Ängön, Flatön, Malön, Orust… Fantastisk fin runda som dessutom bjuder på två korta färjeturer. Blandat underlag mellan asfalt och grusväg. Men min fina Mtb Everest från Oslo Sportslager, är otroligt lättcyklad även på asfalt samtidigt som det är grymt stabil och fin ute i terrängen. Turen gick över Göksäter på Orust där vi skulle fika. Men var dock stängt där när vi kom. Tur vi hade med oss lite gott att äta i cykelbagen. Blev en tur på ca 10 mil. Gör gärna om den i ännu varmare mer somrigt väder.

Idag skall den där långa Dalslandsturen på rullskidor göras om, härligt!! Solen skiner och jag njuter… Viktigt att ni kommer ihåg att dricka och tillföra energi.

Hoppas att ni alla kära läsare njuter av er fina pärlor…

Samarbeidspartnere

1 2 3 4 5 6 8 1 2 3 4 5 6 8 1 2 3 4 5 6 8
RSS
For alt materiell på denne websiden www.skisandra.com gjelder copyright.
For dem som vill anvende material kan kontakte meg så kan jeg eventuelt sende bilder.