16.08.11 - Framgång på Toppidrottsveckan och VM....

Framgång på Toppidrottsveckan och VM

Nu har jag haft några dagars härlig vila efter en fin vecka i Aure och Kristiansund. Har faktiskt hunnit med både att plocka lite bär och ta mig en fisketur.

På onsdagen var det meningen att jag skulle gå klassisk loppet som ingick som första del i Toppidrettsveckan. Men jag valde att hellre ställa upp för Svenska rullskidslandslaget och gå andra dagen på VM. Det var ett skatelopp på 17 km som stod på programmet med samma härliga avslutning upp på bergstoppen Brekka. Precis som dagen innan stod vi ”vanliga” skidåkare utan FIS-rullskids rankpoäng sist i startledet. Det är inte ofta som Kalla, Heidi Weng och jag står där annars. Det blev betydligt tuffare att ta sig fram på skateloppet än på klassisk loppet. Vi tar ju mer plats när vi kör skate samt att de lättrullade skidorna gör det svårare att gå ifrån fältet. Det var tuffa tag och jag är glad för att ha på mig mina Casco-glasögon då det var stavspetsar högt och lågt. Till slut fick Kalla nog, som hon sa tog hon ut sin frustration genom att lägga in ett tufft ryck. Det splittrade fältet. Norska lovande Heidi Weng blev liggandes som två och sedan var det jag och några ryskor ihop. Eftersom det hade regnat var asfalten lite våt och rullskidorna släppte lite. Men jag tyckte att min teknik flöt bra. De två ryskorna grillade mig bra uppför och de fick en liten lucka men jag bet ihop mot mål och lyckades ta ikapp en av dem på upploppet. Är mycket nöjd med min insats trots en 4,e plats igen. Kände mig stark på skate.

På torsdagen var det dags för Toppidrettsvekan igen. Den här dagen är en favoritdag i Aure! På morgonen var det mtb-lopp. Jag ville vara med från början och trampa på ut ifrån starten. Var med i täten ca 3-4 km, sedan satte den norska mästarinnan i mtb in ett ryck och då kunde inte vi skidåkare hänga med. Jag låg bra till då plötsligt min lånade cykels växelsystem gav upp. Det var ju inte meningen att jag skulle vara med på mtb från början. Oj, vad jag då saknade min fina Everest mtb som var i Oslo. Kändes lite surt att inte kunna fullfölja.

På kvällen fick jag min revansch på den klassiska rullskidssprinten. Var laddad till tänderna och fick femte prologtid i ett mycket fint startfält. Hela den norska eliten var med, Slovenska sprintern Katja Vesnar samt finska Saarinen. Det var flera med som hade VM- och OS-medaljer. I finalen var det inget att göra åt Marit Bjørgen som visar att hon är i en klass för sig nu. Men kämpade på mot de andra och de sista metrarna tog jag och avancerade två platser och slutade igen på 4,e plats före Saarinen och Marte Kristoffersen. Ser ju ut att ha sprintegenskaper som endel menar att jag har. Oavsett är det väldigt kul med sprint och tack hela Aure för den stämning ni bjöd på.

Dagen efter var det Kristiansund som var Toppidrettsveka/VM-värd. Denna dag skulle jag tävla 3 gånger! Första sprang jag 3 km gatulopp. Tyckte jag hade en så bra känsla man kan ha i löpning. Skall det kännas bättre eller gå fortare måste jag träna mer löpning och snabbhet samt förbättra löptekniken. Visade dock igen på förbättring mot förra året med 16 sek bättre tid, hade nu 10:01.

Så var det dags för jaktstarten som var 18 km skate. Eftersom jag hade två tävlingar som inte genomfört gick jag ut som 14,e. Jagade hårt och kom ikapp fem tjejer. Vi körde sedan ihop under loppet. På sista varvet ville jag ha position och låg främst när någon bakom mig körde av min stav. Blev då sist och samtidigt ryckte de andra tjejerna. Fick till slut en herrstav som var lite för lång och med stor handrem. Men bet ihop och jobbade vidare. Trodde att det egentligen var kört men jobbade ändå på. Till slut gav det resultat och jag tog in meter för meter. Det var otroligt skönt att precis innan upploppet hunnit ikapp. Sedan körde jag järnet och lyckades vinna klungspurten och slutade då 9,a totalt. Det var jag mycket nöjd med! Nästa år skall jag vara med på allt under Toppidrettsveckan och skall då sikta på pallen.

Imorgon skall jag på läger med min klubb Strindheim Ski till Sverige, Ramundberget. Blir väldigt kul!

Samarbeidspartnere

1 2 3 4 5 6 8 1 2 3 4 5 6 8 1 2 3 4 5 6 8
RSS
For alt materiell på denne websiden www.skisandra.com gjelder copyright.
For dem som vill anvende material kan kontakte meg så kan jeg eventuelt sende bilder.